Gå til hovedindhold

Sådan bli’r du den virksomhed, drømmekandidaten vil arbejde for

Er din virksomhed et godt sted at slå sine folder? Så gælder det om at fortælle om det. Det kaldes employer branding - og det virker.

  • Læs op

Indhold

    En ny undersøgelse viser, at 47% af de danske virksomheder, der arbejder med employer branding i rekrutterings-sammenhæng, har succes med det. Kun 5%(!) oplever, at det ikke virker.  

    Hvis du vil ha’ drømmekandidaten til samtale, er der altså kun ét at gøre: 

    Fortæl dem om din virksomhed. Og ka' du få dine medarbejdere til at gøre det samme, virker det ekstra godt.

    Erfaringer viser, at særligt to forhold – og fortællinger - påvirker medarbejdere i en positiv retning, når de skal vælge nyt job. Og det er ikke lønnen. Læs om det herunder: 

    Fortæl om jeres kultur og arbejdsforhold 

    Måske har I en helt særlig kultur, der gi’r mening at fortælle om. Sådan en, hvor man trasker rundt i sandaler fra du tjekker ind, til du tjekker ud. Måske arbejder I kun fire dage om ugen, fordi det gi’r jer mere tid til familie og hobbier, som ultimativt gør jer til både gladere og mere effektive medarbejdere. Eller måske er I dem, der tilbyder de bedste barselsforhold inden for jeres branche? 

    Ved at fremhæve kulturen og de gode arbejdsforhold på jeres arbejdsplads, får I nemmere ved at tiltrække de rigtige medarbejdere. Dels fordi kandidaterne kan se, at I gør noget for arbejdsmiljøet, og dels fordi kandidaterne nemmere kan vurdere, om I er et match. 

    Fortæl om den mening jeres arbejde skaber 

    Er jeres produkter og services med til at reducere C02-udledningen i byggebranchen? Gør I livet nemmere for folk med sygdomme eller fysiske skavanker? Eller giver I måske jeres medarbejdere fri til at gøre noget, der skaber værdi for både dem og andre én gang om året? 

    Uanset hvad I gør, gi’r det mening at snakke om, hvordan I skaber mening – de unge især er nemlig drevet af at gøre en forskel. 

    For nogle betyder dét at have et meningsfyldt arbejde faktisk lige så meget som fx lønnen. Derfor er det et vigtigt parameter, når I rekrutterer.

    Vil du vide mere om employer branding, og hvordan du kan arbejde med at forbedre din virksomheds omdømme, så du fremover får endnu lettere ved at tiltrække drømmekandidaten? 

    Ræk ud dit netværk – der er masser af virksomheder, der gerne vil hjælpe med både inspiration og gode råd. Og så står rekrutteringsbureauerne også klar til at dele viden om bl.a. employer branding med dig.